Fåfengt ørretjakt i knotthelvete

Jeg er kanskje ikke en av veldig mange, men det er sikkert flere enn meg som har opplevd å fiske i et tilsynelatende fisketomt vann. Jeg gjorde det i går, da jeg tok turen til Særkilampi, eller Særgilamp, et skogs-/naturreservat i Kongsvinger kommune. Midt i reservatet ligger sjøen Særkilampi. Jeg hadde tatt med kart og kompass for sikkerthets skyld, siden dette var første fotturen dit.
Særkilampi er et forholdsvis stort vann beliggende 440 meter over havet. Jeg hadde et håp om at dette var hemmeligvannet til noen få ørretfiskere, at dette var vannet som noen visste inneholdt storørret og hadde sverget på å holde kjeft om det for å ha det for seg selv. I flere av vannene rundt er det ørret, så hvorfor ikke også her? Da det forholdsvis store vannet dukket opp midt i svarteste skauen (sånn pleier det jo å være...), så det rent idyllisk ut, med faste myrområder der det gikk an å fiske med god baksleng, selv om jeg også her greide å sette ei flue høyt opp i ei gran...
På vannflaten skjedde nada. Ikke et vak. Ikke en gang en krusning. Det var varmt og fuktig, hot and moisty, vinden hadde stilnet, og disen veltet inn over vannet. Det var stille, både over og under vann. I ansiktet mitt, derimot, skjedde det mye. Knotten gikk til angrep, til og med gjennom knottnettet jeg hadde over hodet. Snakker om bomkjøp. Aha, jeg skjønner: Jeg har kjøpt et knottnett som kun knott kan komme inn i. This should knott be possible! Myggoljen funket heller ikke. Jeg hadde to valg. Enten å tre en plastpose over hodet, eller å gjøre vendereis. Jeg hadde visitert selveste knotthelvete på jord, og måtte komme meg bort.
Da jeg kom hjem den ettermiddagen, så ansiktshuden ut som den var angrepet av røde hunder med horn i panna. Jeg praktiserer catch & release for at fisken skal få mulighet til å fortsette å spise insekter! Uansett: Jeg kan forsikre at Særkilampi har veldig mye flott natur å by på.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet