Harr med Zulu Silver

Harr med Zulu Silver

Både tørr og våt Zulu Silver frister harren fra tidlig vår til ut på senhøsten.

Tekst/foto: John Arne Paulsen

Fjorårets første fluefisketur hadde jeg i april, invitert av det vårlige været med sol og rundt fem plussgrader. Hestehovene tittet fram langs stien ned til elva, og snøsmeltingen i sidevassdragene var i full gang. Det eneste problemet var vinden. Mens birkebeinerrennet fra Rena til Trysil ble avlyst på grunn av storm over fjellet, sto jeg etter hvert i elva og fisket.

Flommen i fjor hadde lagt igjen denne "trestolen" i kastesonen.
Nede ved elva satt jeg først og "spottet" etter vak, og jaggu steg et par fisker opp og lagde ringer i vannflata.  Jeg mente å ha iakttatt at fisken vaket på noe sort som var større enn en fjærmygg, og valgte nærmest tilfeldig å sette på en Zulu Silver med krokstørrelse 14 som jeg hadde impregnert.

Fine farger på finnene.
Det var langt fra enkelt å få kastet flua ut til ønsket sted i vindkastene, men etter noen mislykkede forsøk fløt den meget godt nedover vannflata akkurat der jeg hadde sett vak litt tidligere. Fisken så imidlertid ikke ut til å være interessert. Jeg hadde noen tilsvarende Zulu'er som jeg ikke hadde impregnert, og prøvde en av dem. Da flua så vidt gikk under vannflata nedover strømmen, ble det fart i sakene. En harr av pen størrelse ble med helt inn i håven.

Harr på grunt vann etter å ha unnsluppet i siste sekund.
Zulu Silver går for å være en ørretflue, men også harren er interessert i den. Jeg er faktisk fristet til å hevde at den er en vel så god harrflue.

Tørt og vått
Zulu Silver er jo tradisjonelt sett en våtflue. En av de gamle klassikerne. For å skape en versjon som kan fiskes tørt, kan man enten - som på bildet - bytte ut tinselkroppen med sort dubbing, eller bruke kropp av flat plastikktinsel.

Zulu Silver
Hackle: Sort hanenakke
Ribbing: Oval sølvtinsel
Kropp: Dubbing av sort polygarn
Hale: Rødt ullgarn

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet