Nedslående om Lenaelva

Lenaelva var før en elv som man kunne få stor mjøsørret, men forurensning og dårlig forvaltning gjorde at elva døde litt ut og fangsten var laber...
I 2007 skrev lokalavisen ett stykke om en elv som hadde gjenoppstått fra de døde og igjen ble det fanget fisk, mye fisk. Totalt 77 stk mjøsørret på over 1 kg ble tatt og det var jubelstemning ved elva, men at fisken blir fanget er ikke så merkelig når man kan fiske ved demninger, fisketrapp og kulper der fisken ikke kommer lengre når elva går på en gitt vannstand, med den redskapen man selv vil. 
Aldri har jeg fisket i en elv der man kan kaste nesten inn i åpningen på fisketrappen, og da er ikke fisket veldig vanskelig. Før var det nok ytterst få som tenkte på noe som gjorde at mye av gytefisken ble tatt opp, noe som vi har merket godt de siste årene.
Aldri har jeg fiske så mye i elva som jeg har gjort i år. Tre-fire uker i månedsskiftet august/september brukte jeg noen timer hver dag i elva, og fisken jeg har sett kan jeg telle på en hånd. Klart jeg ikke ser alle fiskene som viser seg i elva, men ingen av dem jeg har pratet med har heller sett noen særlig av mjøsørreten, og det er vel kanskje ikke så rart når fangstbørsen viser 3 stk over en kilo mot 77 stk i 2007!
De som styrer elva skylder på været, temperatur og alt annet enn det som har med overfiske og gjøre. Selvfølgelig vet jeg like godt som alle andre at ikke alle sesonger er like gode, men ett sånt fall i fangst viser noe helt annet enn variasjon i sesonger. Jeg skriver dette i håp om at folk ser hvor viktig kultivering av elver er, enten det er store lakseelver eller små ørretelver.
Mvh. Mats E. Andersen, Lena

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet