Vellykket ørretjakt i juli

Et knippe fluer bundet for en tur til Hemsila viste seg å fungere godt også i Gausdal.

Tekst/foto: John Arne Paulsen

Etter tips fra noen lokale fluebindere under en fisketur til Hemsila for to år siden, kjøpte jeg med meg noen pakker dubbing med typiske "hemsila-farger". Det vil si "pale morning dun" og "#8 golden olive". I tillegg fikk jeg et tips om å ribbe fluene med en tynn stripe "Flashabou kelly green tinsel flash". Kanskje var det dette som gjorde susen under en spontantur til en liten elv i Gausdal Vestfjell, for det var kun disse fluene ørreten ville ha. Jeg hadde bundet noen eksemplarer uten denne ribbingen, men disse var ikke fristende nok. Snakker om selektiv fisk!

Pen ørret tatt på turens første dag.
     Jeg gikk inn til yndlingsteltplassen i håp om at den ikke var opptatt, og den var faktisk ledig. Jeg trives ekstra godt her på grunn av den idylliske beliggenheten. Det er dessuten behagelig å ligge i teltet og høre bruset fra elva.
     Det er ikke flust av skikkelige "kremplasser" i dette området. Kvaliteten på fisket her avhenger også av vannføringen, og denne gang var den tilnærmet perfekt.

Fisken sto ytterst i strykene. Dette er en av favorittplassene.
     Det blåste sønnavind, og det betød kasting i motvind på de to plassene jeg verdsetter mest; i utosene. Men det gikk greit siden fisket for det meste bestod i å kaste med en ekstra lang fortom, med mending som medførte at flua fløt nedover i strykene. Ørreten sto og ventet på flua et stykke ned i strømmen.

Denne flua hadde en liten, grønn ribbingstripe som fristet ørreten.
     Ørreten i dette vassdraget er ikke så stor, men jeg landet én på halvkiloen og én på 750 gram, noe jeg er godt fornøyd med. Fangsten besto også i en god del ørreter på 300-400 gram. Været var svært ustabilt, med mye vind, perioder med regn, men også perioder med solgløtt. Temperaturen var behagelig under hele oppholdet, og vadejakka tørket opp mellom hvert regnskyll.
     Jeg kommer garantert til å legge flere turer til dette vassdraget.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet