Færre ørreter i vann på Østlandet

INNSPILL:

Min erfaring på tampen av årets sesong er at fjorårets tørke har tæret betydelig på fiskebestandene i tjern og sjøer på Romerike, der jeg bor på Østlandet. Jeg tror at det er en gjengs oppfatning. Årets sommer har vært noe bedre, men også i sommer var det en lengre periode med tørr tropevarme som førte vannivået ned på kritisk nivå og temperaturen over tid opp til et lite fordelaktig sjikt. Ørreten liker ikke varmt vann.

John Arne Paulsen

Er blitt færre: Jeg erfarer at ørretbestanden er gått tilbake etter fjorårets tørke.

Og den brune myrdøgnflua, som er så god ørretmat i våre områder, har vært så godt som fraværende. Kommenter gjerne under her hvis du har opplevd noe annet.

Og denne har vært så godt som fraværende i år i vannene jeg har besøkt på Østlandet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet