Året det var så hett

Dette er et lite minne fra fiskesesongen 2018, et år der kun spesialistene på bunnmeite hadde gode tider.

Tekst/foto: John Arne Paulsen

Ikke noe negativt om bunnmeite, altså. Også det er morsomt fiske. Men tørrfluefiskerne flest har lagt bak seg en heller dårlig sesong, i hvert fall sør for Dovre. Sommeren var preget av hete og tørke. Det resulterte i begrenset insektliv og mindre aktivitet på vannoverflaten enn normalt.

Denne tynne ørreten fikk jeg på tørflue mot slutten av heteperioden på Østlandet. Vanntemperaturen i tjernet var 27 grader og vannstanden var urovekkende lav. 

 Innsjøer og tjern hadde etter hvert så lav vannstand at fisk fikk oksygenproblemer og ble stående og "sture" i de dypeste partiene. Vannføringen i elver og åer var svært lav. Bekker og åer tørket nærmest ut. I tillegg blåste det mye i lengre perioder.
Nå er det ikke verdens største problem at vi sportsfiskere ikke får oppleve fiskelykke på hver tur. Det er et luksusproblem. Heldigvis er ikke fluefiske på lista over aktiviteter som bidrar til klimaendringer, så sånn sett er det lov til å ha god samvittighet. Men det er klart at det går mange tanker gjennom hodet om jorda vår og framtiden når man opplever en slik hetesommer.
Insekter som dette så ut til å klare seg bra gjennom den varme sommeren.
Tiden vil vise om dette var en veldig spesiell sesong værmessig, eller om vi faktisk må tåle slike lange perioder med stekende sol og null nedbør også i årene som kommer.
Dette var en av de største jeg fikk denne sesongen, tatt tidlig på sommeren, før varmebølgen satte inn for alvor.
Det kommer fram av det jeg har skrevet her at det var en mildt sagt dårlig fluefiskesesong for min egen del. Det startet bra med brukbart fiske i mai, men så var det bortimot slutt. Jeg så ingen tegn til døgnflueklekkinger i områdene der jeg fisker. Til og med myggen glimret etter hvert med sitt fravær. Kun klegg og knott preget luftrommet over vannene.
Et glimt fra min siste tur til Gausdal i september. Jeg fikk på en pen en som klarte å "spytte ut" flua før jeg fikk fisken på land.
Det ble rett og slett få turer i sommer. En og annen ørret ble det jo, men alt i alt var det en skremmende dårlig 2018-sesong.

Kommenter gjerne denne artikkelen, Jeg vil anta at du også var frustrert fisker i sommer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet