Liten og tilfredsstillende

Da var det duket for sesongstart 2020.

Men så var det været, da. Fluekastene mine konkurrerte med kastevind fra alle kanter, hagl, torden og lyn.

Ikke rare karen, men et bevis på reproduksjon. 

Ørreten på bildet tok et bustehode av en flue som jeg stripet i bølgene. Jeg hadde prøvd forskjellige mygg uten suksess, og tenkte at her var det bare å sette på noe som kunne stripe skikkelig.


Det frådet i vannflaten da haglbygene kom. 

Bustehodet gjorde jobben, og ørreten - tøff med tanke på størrelsen - tok affære.

I disse koronatider er det mange flere fiskere ute i skog og mark enn det jeg har erfart de siste sesongene. På denne turen møtte jeg på to meitefiskere som ikke ville si om de hadde fått noe. Det var også en gruppe fiskere som hadde slått opp leir ved sjøen. Tøft gjort vær og vind tatt i betraktning.

Den siste uka har noen tent opp bål på flere steder ved sjøen. Enten så hører man ikke på det øret, eller så har man faktisk ikke fått med seg at bålbrenning er forbudt her på Østlandet nå. Ett sted har man anlagt bål akkurat der mange ynder å stå når de fisker. Det er ikke ålreit å stå i en askehaug og å få aske på snøret. Jeg har tanker om å reise opp dit raskt igjen, utstyrt for å rydde unna de askehaugene.

Jeg vil ikke virke belærende, men det å ta hensyn til hverandre ute i naturen har mange sider og det bør være unødvendig at noen må rydde opp etter andre.

Fisken jeg fikk var liten, men det positive er at den er et bevis på reproduksjon i denne sjøen. Det skaper jo lyst til å ta en tur eller ti til.




_________
John

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet