Ørretjakt i stille vann i juli

Hva gjør du når vakingen opphører etter noen varme sommeruker?

Dette er et spørsmål jeg har fått flere ganger, og jeg innrømmer umiddelbart at det ikke er enkelt å svare på det. Fisken kan bli veldig selektiv, kanskje spesielt i stille vann, under slike forhold.

Denne ørreten lot seg friste av en daddy longlegs.


Det er uansett viktig å undersøke insektlivet i vannet der en skal prøve fiskelykken. La oss si at det er vindstille. Er det mye bjørk rundt vannet, kan det være lurt å prøve seg med døgnflue. Et annet godt tips er å sette på en maurimitasjon, i hvert fall hvis en ser at det er maur i området.

Om det blåser, kan det være lurt å binde en langbein på fortommen. Eventuelt en annen flue som en kan la stripe litt i vannflata. 

Da turen nærmet seg slutten, ble himmelen farget rød.


Jeg hadde hell med en slik på min seneste tur. Det var regnvær og jeg sto tålmodig under en bjørk i påvente av at det skulle gi seg. Da regnet opphørte, la jeg en langbein - en daddy longlegs - ut på overflaten. Det blåste litt, og da flua stripet i bølgene, gikk det på en "jeger" som bød på en god fight.

Tekst/foto: John Arne Paulsen

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet