Morten lurte ørret på over seks kilo!

STORFANGST: Morten Sæther (26) fra Vormsund poserer her med en Vorma-ørret på 6,15 kilo, fisket fra land søndag. Foto: Privat

VORMA: Med en yndlingswobbler og rykk og napp-teknikk fikk Morten Sæther storfangst i påsken.

 
Tekst: John Arne Paulsen (Publisert: 10.04.2021)

Vorma og store ørreter er en velkjent kombinasjon i sportsfiskeverdenen.

Søndag tok Morten Sæther fra Vormsund turen til elva nedenfor Svanfoss. Der fikk han nærkontakt med en storørret på hele 6,150 kilo.

Wobbler-fiske
Han fisket med en wobbler, i dette tilfellet en relativt tung sluk. Her forklarer han hvordan han klarte å lure ørreten.
– Jeg fisker for det meste med wobbler, og jeg pleier å la disse synke ned i de dype rennene som går i Vorma. Deretter føler jeg at rykk og napp-teknikken fungerer veldig bra her, men også «spin stop», sier 26-åringen fra Vormsund.

Ingen fasit
Han fisker med forskjellige teknikker.
– Jeg varierer dette ofte. Noen ganger fisker jeg også høyt i vannet. Jeg føler ikke det er noen klar fasit rundt dette når det gjelder fiske i Vorma, sier han.
Ørreten han landet søndag, bet på omtrent midt i elva.
– Den smalt på ikke så altfor dypt. Jeg hadde ørreten flere ganger inne ved land, men da bare snudde den og reiste utover igjen. Det var en solid og god kamp i cirka sju minutter, før min samboer fikk håvet fisken for meg, forteller Morten. 

Fra land
Mange store ørreter er fanget av fiskere i båt i dette området, men Morten tok fisken fra land.
– Jeg fisker kun ifra land i Vorma, siden jeg ikke har tilgang på båt, sier han. 
Han røper gjerne typen wobbler han benyttet.
– Wobbleren som ble brukt er av merket DUO Spearhead Ryuki, med fargene blå og rød, sier han. 

Mjøsørret
Det er vanlig at store ørreter trekker ned i Vorma fra Mjøsa, og Morten er ikke i tvil om at dette var en av disse.
– Dette er absolutt en ørret som har kommet ned fra Mjøsa, fastslår han.
Morten flyttet til Vormsund i Nes på Romerike fra det tidligere fylket Vestfold for fire års tid siden. 

Mange turer
– Jeg er født og oppvokst på Kongsvinger og hadde hørt om storørretene i Vorma, men jeg hadde aldri fisket her før jeg flyttet hit, forteller han.
Opplevelsen søndag gjør at han nok vil tilbringe mye tid langs elva i tiden vi går inn i.
– Det ble en del fisking i Vorma i fjor sommer, og i år har jeg vel allerede nærmere 20 turer allerede, sier Morten.

Tålmodighet
– Hva er ditt viktigste tips når det gjelder fiske i Vorma?
– Det er å ha tålmodighet og aldri gi opp, for plutselig sitter det en kjempe i den andre enden av snøret! Jeg føler at det går en del ørret – stor ørret – i Vorma. Men det virker som at dette for det meste er ørret som kommer ifra Mjøsa, sier Morten, og legger til at ørreten søndag ble tatt et par hundre meter nedenfor Svanfossen.
– Den var 87 centimeter lang. Den ble også med hjem for å spises, siden vi er en familie som elsker fisk, sier storfiskeren fra Vormsund. 

(Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra raumnes.no)

STORFANGST: Morten Sæther (26) fra Vormsund poserer her med en Vorma-ørret på 6,15 kilo, fisket fra land søndag. Foto: Privat


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet