Ole Jørgen og Lars Petter fikk hver sin storørret på en snau halvtime

STOR ØRRET I VORMA: Lars Petter Brustad fra Fenstad med en feit og fin ørret på nesten 7,9 kilo tatt i Vorma.

Vorma leverte da de to fiskekompisene fra Nes var ute i båt med fiskestanga, i utgangspunktet på jakt etter gjedde.

Ole Jørgen Schau fra Auli i Nes er aktiv sportsfisker og bruker mye tid i båt blant annet på Vorma. I båt kommer han til de stedene han ønsker aller mest å fiske. Båten er utstyrt med elmotor og ekkolodd for å øke oddsen for god fangst.
    – Det er mange som får fin fangst langs land også, i hele Vorma egentlig, men jeg trives best med å fiske fra båt, sier han.
Da Ole Jørgen og fiskekompis Lars Petter Brustad fra Fenstad la båten ut på Vorma 17. juni, var det ikke ørreten de primært siktet mot.
    – Nei, vi lette ikke etter disse ørretene. Vi fisket faktisk egentlig etter gjedde den dagen, sier Ole Jørgen.

Nesten tom for snøre
De fisket med agn som kalles jerkbait.
    – De er laget av hardplast, og de har vist seg å være veldig effektive når en skal fiske etter predatorer som gjedde, ørret og abbor, for eksempel, sier Ole Jørgen.
Lars Petter var først ut til å få på storørret.
    – Den fightet han med ganske lenge. Han hadde litt lett og eldre utstyr, så vi måtte faktisk begynne å kjøre etter fisken med elmotoren fordi snella hans begynte å gå tom for fiskesene, sier Ole Jørgen.
Det knaket i stanga og slurebremsen hylte. Til slutt kunne Lars Petter lande en ørret på hele 7850 gram.
    – Jeg unte ham virkelig den fisken siden han ikke fisker like aktivt og mye som jeg gjør. Derfor var det utrolig gøy at han klarte å få en såpass flott og sjeldent fin fisk, sier Ole Jørgen.

Ole Jørgens tur
Under en halvtime senere var det hans tur til å kjenne ørreten hogge til. Han fisket med multifilamentline som er flettet og tåler veldig mye. Til slutt kunne han posere med en glinsende ørret på mellom fem og seks kilo.
    – Det gjorde jo ikke dagen noe dårligere at jeg fikk en som var over fem kilo tung. Det var ny rekord for min del når det gjelder ørret. Den gamle rekorden var på 3,9. Det var gøy å få en såpass stor ørret i hjemkommunen, sier Ole Jørgen.

VORMA-ØRRET: Ole Jørgen Schau fra Auli med flott ørret på snaue seks kilo tatt fra båt i Vorma.

Han kommer til å tilbringe en del tid i Vorma gjennom sommeren.
    – Ja, dette ga mersmak. Det blir nok noen turer opp i Vorma framover, sier han.
    – Er dette ørret som slipper seg ned fra Mjøsa?
    – Det tør jeg ikke svare helt sikker på. Det er jo kjent at det er stor ørret i Mjøsa, men jeg tror nok også at det går store ørreter i Vorma. Mange av disse har vel sluppet seg ned fra Mjøsa på et eller annet tidspunkt, sier Ole Jørgen, og legger til at det blant annet er sluppet mjøsørret høyt opp i Vorma.

– Dette er drømmen
De to ørreten som ble lurt 17. juni var ikke merket på noen måte. Som ivrig sportsfisker praktiserer Ole Jørgen stort sett fang og slipp.
    – Så store fisker er viktige for bestandsutviklingen og det er en veldig stor glede å kunne sette dem tilbake igjen og se at de svømmer videre. Nå har man også sluttet med ørretslipp i Mjøsa, så da handler det også litt om å være med på å opprettholde bestanden for tiden framover, sånn at man om ti–tjue år fortsatt kan fiske storørret her, sier Ole Jørgen.
Fritiden fyller han med fiske innenfor flere kategorier.
    – Man kan trygt si at jeg fisker veldig mye. Det er dette som er drømmen min og livet mitt. Jeg er mye i Mjøsa, og jeg trives også veldig godt i Storsjøen i Odalen, sier Ole Jørgen.

(Teksten er gjengitt med tillatelse fra Raumnes, lokalavisen for Nes på Romerike)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet