Der satt årets første kilosfisk


22. juni 2023
 

Ørreten fylte håven og vel så det. Den var feit og fin og veide halvannen kilo. 

Det kom endelig et par regnværsdager, og da ble det litt liv i skogsvannet. Det har vært knusktørt i i skogen lenge, med oransje skogbrannvarsel. Skogsvann og -tjern har holdt en etterhvert faretruende høy temperatur. 

Da holder ørreten seg på dypet, og det er ikke noe liv i vannoverflaten. Det heter seg at ørreten har en trivselstemperatur som ligger mellom 8 og 15 grader. Da sier det seg selv at den ikke liker det noe særlig når temperaturen i vannet nærmer seg 25 grader.

Når vanntemperaturen blir så høy, blir oksygennivået lavere enn det ørreten setter pris på, og den bruker minst mulig energi.


Turen startet med kjærkomment regn, men sola begynte etter hvert å stikke fram og det ble med ett klamt i vadeklærne.

Ørreten tar opp oksygen gjennom gjellene. Kalking kan bidra til økt oksygennivå og dermed større muligheter for ørreten til å overleve i slike lange perioder med høy temperatur og null nedbør, noe vi har opplevd på Østlandet denne forsommeren. 

Hørte regnet
Regnet som har kommet de siste dagene er kjærkomment og viktig for naturen og landbruket. Det begynte å bli grått og pistret på flere nysådde jorder der jeg bor. Da jeg våknet og hørte at det regnet utenfor soveromsvinduet, var det bare å pakke fiskeutstyret inn i bilen og sette kursen for skogen. Jeg fikk fisket en times tid før regnet avtok og sola igjen begynte å steike.

Så skjedde det
I løpet av denne timen satset jeg på å fiske med en selvbundet døgnflue som jeg bare lot ligge der ute i vannfilmen. Det var ingen vak å se, og egentlig hadde jeg ikke store håpet om at ørreten skulle la seg friste til å stige opp mot overflaten. 

Regn er deilig.

Så skjedde det. Ørreten kom opp og tok flua i et øyeblikk da jeg var oppmerksom, og mothogget satt fint. Etter noen skjelvne minutter fikk jeg den halvannen kilo tunge ørreten inn i håven. Den første pene fisken jeg har fått denne sesongen. Den var feit og fin. 

Nå er det meldt sol og atter sol resten av denne uka. En god blanding hadde vært veldig fint, så vi krysser fingrene for det. 

 Tekst/foto: John Arne Paulsen

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet