Småpen ørret på het dag

En palmermygg med hjortehårvinge gjorde susen i sola.


Gradestokken viste godt over 20 grader i skyggen og nærmere 20 grader i vannflata i går, lørdag. Jeg var redd fisken hadde tatt siesta, men da jeg kom fram til sjøen, var det brukbart med vakliv på overflaten. På det aller første kastet plasket det til, og en ørret på rundt halvkiloen kastet seg på.

Pen ørret på het maidag. 
Og "å kaste seg på" er det rette begrepet i dette tilfellet. Flere ganger så jeg fisker som var en halvmeter opp i lufta for å gape over insektet de jaktet på.
For noen dager siden reiste jeg hjem fra en annen tur uten fangst etter å ha prøvd forskjellige myggklekkere. Jeg valget derfor å lese litt i "bibelen" til Alf Rønneberg, "I skogens stille vann", der det henvises til en spesiell type palmermygg som gir godt vårfiske. I hans oppskrift skal flua ha en vinge av rådyr. Jeg fant en bunt hjortehår og bant opp noen eksemplarer ut fra Rønnebergs oppskrift. Og det funket, på første kastet!
Det ble flere ørreter i håven på denne turen, og jeg kan fastslå at dette er en vellykket flue for fiske på stille vann i mai.
John A


Palmermygg à la Rønneberg.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ørreten er glad i reker

Vinden blåste tørrflua inn mot myrkanten - så smalt det

Ikke lett å få den sværingen gjennom pilkehullet